JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Preview: The Last of Us.

box-art-last-of-usEn preview version af Naughty Dogs kommende stortitel The Last of Us, har været en tur igennem en af vores Playstation 3 maskiner. Læs vores preview og se om Naughty Dog kan levere mere end bare Uncharted spil på Playstation 3.

 

Det virker som flere år siden at Naughty Dog teasede os med nogle videoer og billeder af inficerede insekter, noget som senere skulle føre til annonceringen af deres nyeste projekt The Last of Us.
The Last of Us udspiller sig i en fiktiv fremtid, hvor naturen er begyndt at kæmpe imod menneske racen ved at inficere dem med et mystisk gen. De inficerede mennesker forsøger at sprede dette gen til alle mennesker på jorden ved at bide dem . Joel, som er en hærdet person der før har arbejdet på det sorte marked, skaber et umage partnerskab med den 14 år gamle teenager Ellie. Igennem spillet følger vi disse to personers flugt igennem USA.

 bmUploads 2013-05-14 2384 bills town sunset

I preview versionen fik vi mulighed for at prøve to forskellige dele af spillet, de foregår i to byer i USA som er tomme for mennesker efter at militæret har erklæret dem for karantæne zoner. De to dele er, såvidt jeg kan bedømme, taget fra begyndelsen af spillet, så hvis man gerne vil være i fuldstændig lykkelig uvidenhed om spillet, så burde man nok holde sig fra at læse previews af spillet. Jeg vil dog prøve at undgå at spoile noget som helst. Så du kan trygt læse videre uden at få røbet noget af selve plottet i spillet.

Allerede fra allerførste øjeblik jeg tog kontrol over Joel i demoen, var det tydeligt for mig at Naughty Dog har presset citronen når det kommer til grafik på Playstation 3. Joel og Ellie bevæger sig ind i en lille skov ved siden af en hovedvej, solen kan lige anes bag trætoppene. Det ser fantastisk flot ud, men ikke nok med at det ser godt ud, det vrimler med liv og flotte effekter. En fugl flyver op fra en lille å i skoven da vi går forbi, ildfluer sværmer omkring Joel og Ellie, en kanin løber forbi os. Det ser fantastisk godt ud, men det flotteste er helt klart sol lyset og måden den stråler igennem træerne. Naughty Dog har her skabt en enestående stemning som man sjældent ser i spil.

Det er dog ikke kun træer og buske som vores to helte møder på deres færd igennem demoen. Joel finder nemlig hurtigt frem til udkanten af en storby, her skifter scenariet karakter. Byen ser forladt ud, planter vokser op på alle bygninger og genstande i byen, der er umiddelbart ikke en levende sjæl at se i hele byen.
Militæret har afspærret byen og lavet den om til en krantæne zone, så Joel og Ellie må bruge snilde og samarbejde for at bevæge sig rundt i byen. Joel kan samle træplanker op, for derefter at bruge disse planker til at gå fra hus tag til hus tag. Ellie er let og smidig, så Joel kan løfte hende op over et hegn, på den måde kan hun åbne en port fra den modsatte side af hegnet.

 bmUploads 2013-05-14 2388 ellie looking left

Naughty Dogs beviste allerede med Uncharted spillene at de magter at programmere personer som har en god kemi imellem sig. Jeg mindes specielt Nathan Drake og Chloe i Uncharted 2, de snakkede konstant sammen, så der opstod et meget specielt forhold mellem disse. Med The Last of Us beviser Naughty Dog endnu engang at de formåer at skabe dette speciele forhold mellem personerne i deres spil. Joel og Ellie har nogle underholdende samtaler hele vejen igennem demoen, selv i situationer hvor der ikke er nogen som helst form for action. På et tidspunkt i demoen går du ind på en forfalden Café, der står der en gammel arkade-maskine. Ellie begynder at fortælle hvordan hun har hørt om spillet før, altimens du som Joel leder efter genstande du kan bruge. Sådan en lille detalje er med til at skabe stemning og underholde spilleren. De små samtaler mellem Ellie og Joel er dog ikke alt som henrykker mig, lader du f.eks. Ellie stå stille i et stykke tid, vil hun begynde at synge eller fløjte. Det er den slags detaljer som gør spillet til en større oplevelse i min verden.

Men Joel og Ellie er ikke de eneste personer i byen, der er andre mennesker. Mennesker er måske det forkerte ord, for selv om de har menneskelige træk, så er deres opførsel langt fra hvad man forbinder med normal opførsel. De vil hele tiden forsøge at angribe Joel og Ellie, så det gælder om at være på vagt med mindre du gerne vil se Game Over skærmen.

 bmUploads 2013-05-14 2394 joel stomps hunter

Joel er heldigvis i stand til at forsvare sig, han er dog ikke en rambo type men heller ikke en forsvarsløs Mr. Bean figur. Joel kan bruge slagvåben, flasker, rifler, bue, pistoler og meget mere, det gælder dog om at finde disse ting rundt om i landskabet. Finder du f.eks. en kæp kan du samle denne op og bruge den til at smadre hovedet på modstanderne, den holder dog ikke længe, efter få slag vil den faktisk knække. Joel kan dog samle andre genstande, såsom søm og tape, som så kan bruges til at forbedre dødeligheden og holdbarheden af ens slagvåben. Ved at trykke på select-knappen vil Joel tage sin rygsæk af, hvorefter du via en menu kan se hvilke våben eller andre ting du kan producere med de ting du har samlet. Du skal så holde X inde i et par sekunder, mens Joel forbedrer sine våben. Dette foregår alt i realtime dvs. at du skal sørge for at der ikke er fjender i nærheden, når du går igang med at rode i din rygsæk, det gør faktisk spillet meget mere intenst og spændende.

Joel kan også gå i lytte-stilling, ved at holde R2 inde kan Joel gå på hug og lytte om der er fjender i nærheden. Dette illustreres ved at omgivelserne bliver sort og hvid, Joel kan så se fjender som er i nærmeste omkreds. Han kan faktisk se igennem vægge og andre ting på den måde. Jeg ved at mange spillere vil hade denne tilføjelse i spillet, heldigvis er det frivilligt om man vil bruge denne funktion eller ej. Så er du typen der synes det er snyd, så lader du bare være med at bruge den, istedet kan du bare snige dig rundt for på den måde at overraske fjenderne og dræbe dem hurtigt. Jeg brugte faktisk slet ikke denne funktion første gang jeg spillede demoen, det fungerede fint jeg stødte ikke ind i problemer.

 bmUploads 2013-05-14 2397 listening mode clicker

I demoen mødte jeg 3 forskellige typer fjender. Clickers, som er muterede mennesker der stille og roligt går rundt og siger ubehagelige kliklyde hele tiden, de er meget farlige hvis de opdager Joel eller Ellie, kommer de tæt på, er du død. Clickers har en menneskelig krop mens hovedet ligner et muteret blomkål. Så er der mennesker som kun er lidt muterede, de minder mest af alt om hjernedøde zombies som bare stormer efter dig så snart de ser eller hører dig. Man kan slå dem væk hvis de kommer tæt på, så de er ikke helt så farlige som Clickers. Sidst men ikke mindst så er der normale menneskelige fjender, de opfører sig som mennesker, hvilket vil sige de kan bruge våben, samtidig med at de kan gemme sig og lave bagholdsangreb.

Fjenderne i vores preview udgave har alle en rigtig god kunstig intelligens, der er stor forskel på om du møder hjernedøde muterede mennesker som bare løber direkte i mod dig, eller om du møder en menneskelig modstander som bruger omgivelserne og våben på samme måde som spilleren selv. Hvis man ikke er opmærksom vil man hurtigt miste energi eller dø. Joel kan dog forbinde sine sår, hvis du har samlet de nødvendige genstande, men det tager tid og betyder at spilleren er ubevægelig mens man forbinder sig, så man bliver et nemt offer hvis der stadig er fjender omkring en.

Inden jeg startede min gennemspilning af demoen, var jeg meget skeptisk, jeg tror faktisk jeg havde en forventning om at det ville være endnu en omgang Uncharted jeg skulle spille, ikke at der er noget i vejen med de spil, jeg synes bare at det er på tiden at Naughty Dog prøver kræfter med noget nyt. Heldigvis for mig så viste det sig hurtigt at jeg tog fejl, The Last of Us bruger måske samme grafik motor, selvom den er meget forbedret, men selve spillet er meget anderledes. Det hele føles mere dystert, der spares heller ikke på gys og spændingsmomenter, faktisk føles spillet meget mere voksen end Uncharted spillene.

 bmUploads 2013-05-14 2390 joel attacks clicker

Efter at have gennemspillet demoen 4-5 gange, er jeg overbevist om at The Last of Us er et rigtig godt bud på et kommende storspil. Stemning, personer, grafik, lyd, styring og det hele danner rammen om en herlig spil oplevelse. Det hele er dog ikke bare lutter lagkage, jeg blev hurtigt irriteret over de mange gange hvor man skal hamre løs på en tast for at slippe ud af en klemme, det irriterer mig grænseløst at udviklere stadig den dag i dag, har valgt at bruge denne hjerneløse kontrol metode for at skabe stemning. Desuden oplevede jeg en gang at jeg midt i en intens flugt fra fjenderne pludselig sad fast midt inde i køkkenskab, hvilket resulterede i at jeg måtte genstarte fra et tidligere checkpoint. Jeg håber det kun er demoen som har sådanne fejl, men jeg mindes at jeg oplevede lignende glitches i Uncharted spillene.

Formåer Naughty Dog dog at fjerne sådanne fejl, og minimerer brugen af tastevold, så er jeg ihvertfald først i køen når butikkerne begynder at sælge det færdige spil i næste måned.

 bmUploads 2013-05-14 2389 ellie looks at reading material

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.