JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Almene artikler

Dragons Dogma Preview

Dragons DogmaDer er tilsyneladende en begyndende tendens, blandt japanske udviklere, til at ville efterligne den vestlige stil. I hvert fald når vi taler RPG.

Vi så det med Demon Souls og Dark Souls, og nu står Capcom klar med Dragons Dogma.

Dragons Dogma kan bedst beskrives som en dungeon crawler.

Man begynder med at kreere sin figur fra bunden af, og der er et utal af forskellige optioner, i alt fra ansigt til positur. Dernæst laver man sin såkaldte ”pawn”. Pawns (bønder) er personer du får med dig i løbet af spillet. Du vil møde i massevis af disse og de har alle forskellige kræfter og egenskaber. Én, får du dog lov til at beholde hele vejen, og det er altså denne du opretter inden spillet begynder.

En lille interessant finesse, der dog desværre ikke var mulig at tjekke i demo udgaven, er at importere og eksportere pawns til andre spillere rundt om i verden. Disse kan man så give nye items og endog bruge dem i kamp.

Læs mere: Dragons Dogma Preview

FIFA – En kærlighedshistorie.

FIFAcover97Jeg var kun en ung knægt dengang jeg fik min første Playstation, et af mine første spil var FIFA 97. Da jeg selv var fodboldspiller, var det jo lækkert at EA Sports, skaberen af denne lange serie havde som de første fået tiltusket sig FIFA's officielle licenser mht. spillere, hold og turneringer. Jeg kunne spille med mine favorithold, med de idoler man så op til dengang.

FIFA tog fart over årene. Efter at have kigget tilbage på de gamle spil, hvor spillerne om nærmest lignede noget der kunne få South Park til at ligne en grafisk oplevelse. Dengang var det jo banebrydende grafik, men det var ikke det jeg lagde mærke til, nej EA formåede at skabe en stemning omkring virtuel fodbold. Lyden, stadion, kommentatorerne, og ikke mindst et gameplay hvor man vidste hvad man fik. Ikke mere og ikke mindre. Der skulle spilles fodbold og det var hvad det hele handlede om.

Læs mere: FIFA – En kærlighedshistorie.

Vold i spil

Vold i spilAnders Breivik har udtalt, at han brugte spillet Modern Warfare 2 til at træne til massakren på Utøya.
Mange vil argumentere at videospil ikke kan træne folk i at bruge rigtige våben, men mon dog det er det han mener med træning.
I banen ”No russian” skal man som spiller gå igennem en lufthavn og myrde i massevis af ubevæbnede civile. Det kan meget vel være denne umoralske handling i spillet han mener, har trænet ham til at gøre det i den virkelige verden.
Der hersker ingen tvivl om at dette vil begynde en storm af kritik mod spilindustrien, Dog burde man vel indledningsvist kigge på de bagvedliggende fakta?

Læs mere: Vold i spil

Ghost Recon: Future Soldier. (GRFS)

thumb_ghost-recon-future-soldier-pcGhost Recon handler for mig om taktik, kommunikation, CO-OP og samarbejde. Netop samarbejde er et nøgleord som Ubisoft søger at understrege i GRFS universet
Taktikken kan improviseres, hvilket samtidig gør det underholdene på en lidt anderledes måde, da ting vil være mere pludselige og uforudsete. Dette skal forstås sådan at man i stedet for at sidde og bruge evigheder på at planlægge hver eneste bevægelse du selv og alle på holdet skal foretage sig, kan alle i gruppen selv placere sig og rykke frem som det passer dem. Dette kan selvfølgelig både resultere i succes og komplet kaos hvis nogle laver et dårligt træk. Det er noget jeg selv finder enormt underholdene at man selv bestemmer hvor meget man vil gå i taktisk dybte på hver enkelt fjendtlig gruppe man møde

Læs mere: Ghost Recon: Future Soldier. (GRFS)

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.