Anmeldelse: Tribes Ascend

TribesascendDet skal allerede slås fast fra start: Tribes: Ascend er et action-spil. Et hæsblæsende ét af slagsen. Du finder ikke noget lignende på markedet lige nu, og det bedste af det hele? Det er helt gratis at spille. Det kører på den meget kendte model, hvor man kan optjene erfaringspoint, eller man kan vælge at smide rigtige penge efter spillet, hvor de så bliver konverteret til spillets valuta, og dermed få lov til at købe diverse våben, ammunition og andre opgraderinger.

Tribes: Ascend er måske ikke for alle. Der er fart på, det hele ses fra et første persons perspektiv, og spillet kræver en præcision man ikke rigtig møder i andre spil. Alle spillere er udstyret med en jetpack, samt et par ski, som man kan bruge til at opnå maksimal fart. Og her snakker vi altså over 200 km/t. Fuld knald på liggehønen! Derudover er det vigtigt at understrege at skuddene har en vis fart på. Eftersom der er stor distance mellem spillerne når man styrter af sted, bliver man nødt til at beregne hvor modstanderen vil være om få sekunder, og derefter affyre sit skud. Man skal altså have distance og fart i hovedet, inden man tager skuddet. Det kan lyde kompliceret, men ligeså snart man får det ind under huden, kan man godt forberede sig på at blive overvældet af nogle vilde skud, der flyver tværs hen over banen, og dræber ham der har flaget. Og hvilken følelse. Det giver et kærkomment taktisk element til spillet, og hvis man er træt af spil som Call of Duty eller Battlefield hvor det er forholdsvist nemt at dræbe en med aftrækkeren i bund, så vil man helt sikkert synes godt om Tribes.

Tribes kører på den velkendte formular af forskellige spiltyper. Vi har Team Deathmatch, Capture the Flag, Capture and Hold og også Arena. Selvom Team Deathmatch lyder ligetil, er der et lille twist. Der er nemlig et flag med i banen her, dog fungerer det ikke ligesom i Capture the Flag, fordi her gælder det om at holde flaget så længe som muligt. Det hold der har flaget får nemlig to point for hvert drab de laver, hvorimod man normalt kun får ét point per dræb, det giver altså en fordel at have flaget. I Capture the Flag er der faktisk også en tilføjelse, nemlig køretøjer. I sidder måske og tænker: ”Hvorfor? Vi har jo allerede jetpacks og ski til at flyve over hele banen?” og I har helt ret. Det har man, men med køretøjer opnår man en fordel, nemlig at man er sværere at dræbe, og som regel er arsenalet større og farligere end hvad man selv har. Desuden er der nogen af dem der køre hurtigere end du kan opnår med din jetpack og dine ski. De to andre spiltyper siger sig selv. Capture and Hold, der skal du bare overtage et punkt og holde det. Arena er hvor banerne er mindre, og der er færre spillere mod hinanden. Altså, en lille arena, deraf navnet.

TribesDer er ni forskellige klasser, dog er der kun tre låst op i starten, resten kan man optjene point til, eller købe sig fra. Der er alt fra små Pathfinders, som eksempelvis er rigtig gode til at nuppe flaget, og er gode til at komme væk igen, til store og monstrøse Doombringers, som er effektive dørstoppere for eventuelle Pathfinders der måtte dukke op efter flaget. Som navnene angiver, er der altså en forskel. Man kan dele dem op i tre forskellige sektioner. Light Armor, Medium Armor og Heavy Armor. Der er noget for enhver smag, og noget for en hver spiltype. Alle klasser har mulighed for at blive opgraderet. Jeg fandt personligt farten fra en Pathfinder attraktiv, samt våbnet der godt kan give nogle smæk.

Tribes: Ascend er noget helt unikt. Grafisk ser det godt ud, men ikke fantastisk, men det er mest af alt fordi det skal være til så mange som overhovedet muligt, for at deres computer kan trække det. Desuden er der så meget fart på, at man alligevel ikke har tid til at kigge på omgivelserne. Din puls er oppe at køre hele tiden, fordi det er så hektisk med de store baner, de mange spillere og de tonsvis af skud der flyver om ørerne på dig. En ting jeg vil anbefale alle er at prøve at tage klassen Pathfinder, og opleve suset af at tage flaget fra fjenden og storme af sted med 150 km/t. Min puls var  helt oppe at køre, og det er sjældent jeg har oplevet noget så vildt som Tribes. Du flyver af sted mod din egen base, alt imens du ser skudene ramme lige ved siden af dig, og du kan ikke gøre meget andet end at håbe de ikke rammer dig. Det er nemlig dødsensfarligt at stoppe op og begynde at kæmpe. Så har man først skrevet under på sin død. Hi-Rez Studios har haft det helt rigtige i kedlen da de lavede det her spil. Jeg må være ærlig og sige, at jeg egentlig ikke rigtig kan finde noget negativt at sige om det, udover at det måske tager noget tid at optjene de mange point der skal til for at låse op for klasser, våben og andre opgraderinger. Med det sagt, er man næsten helt sikker på at få en oplevelse man ikke kan finde andre steder lige nu. Det er hurtigt, det er farligt, og det er sjovt.

Tribes   plus Fantastisk gameplay
God grafik
Nemt at gå til, svært at mestre