JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Anmeldelse - Pokemon Shield

coverMin første interaktion med Pokemon verdenen var tilbage i sjette klasse, hvilket må være omkring 1998. En af mine klassekammerater havde en stor mappe med Pokemon kort. Dengang foregik alt mit spilleri på henholdsvis pc og Playstation og kortspil var ikke noget jeg gik synderligt op i.
Ikke desto mindre var jeg ganske nysgerrig efter disse flotte farverige kort, men dog ikke nok til at gå ud og investere i det.
Tegnefilmserien var også begyndt at køre på dansk tv og den kunne jeg faktisk også ret godt lide, så der var en interesse for Pokemon.
I 2001 hoppede jeg på Nintendo vognen med Gameboy Advance, og da Pokemon Leafgreen udkom blev det mit første Pokemonspil.
Jeg var fænget fra første sekund. Ideen om at fange forskellige slags Pokemon og træne dem op var noget jeg virkelig nød.
Siden da har jeg stort set været med ved hver ny generation af Pokemon spil, og jeg spiller af og til kortspillet online.
Ikke desto mindre var jeg ganske nysgerrig efter disse flotte farverige kort, men dog ikke nok til at gå ud og investere i det.
Tegnefilmserien var også begyndt at køre på dansk tv og den kunne jeg faktisk også ret godt lide, så der var en interesse for Pokemon.
I 2001 hoppede jeg på Nintendo vognen med Gameboy Advance, og da Pokemon Leafgreen udkom blev det mit første Pokemonspil.
Jeg var fænget fra første sekund. Ideen om at fange forskellige slags Pokemon og træne dem op var noget jeg virkelig nød.
Siden da har jeg stort set været med ved hver ny generation af Pokemon spil, og jeg spiller af og til kortspillet online.
Ikke desto mindre blev mine ankepunkter ved serien større jo længere tid der gik. Tilfældige kampe var et irritationsmoment for mig og slutspillet interesserede mig ikke grundet den enorme mængde af leveling og andet arbejde der skulle til for at opnå alt i spillet.
Meget ofte endte jeg med blot at gennemføre historien og fange et par skinnende Pokemon og så var det det.
Men så kom Pokemon Let’s Go, og det var som en åbenbaring. Her var der langt større respekt for spillerens tid og der var skruet op for charmen. Jeg endte med at give spillet 75/100 og anbefalede det som et fantastisk sted at starte for nye Pokemon fans.
Det var dog tydeligt at det ikke var et decideret nyt kapitel i hovedserien, men derimod en noget simplere entre udgave.
Derfor var jeg også yderst spændt på at se Pokemon Sword/Shield som netop var det næste store kapitel i serien og tilmed det første hovedspil på den nye Switch konsol.
Havde Gamefreak taget det bedste fra Let’s Go og for alvor ledt serien ind i en ny spændene fremtid eller var det blot mere af det samme?
Lad mig sige det som det er: Pokemon Sword /Shield (jeg spillede Shield udgaven men forskellene er primært kosmetiske) er, med afstand, det bedste Pokemon spil til dato.
Så er det sagt og nu kan jeg så stille og roligt forklare jer hvorfor jeg virkelig er kommet til at elske det her spil.
Hvis vi begynder med historien, så er den temmelig banal, men Pokemon spillene har aldrig haft særligt dybe historier, ikke desto mindre er der et par ting jeg synes Shield gør rigtig godt.
For det første begynder spillet med et mysterium som jeg ikke vil afsløre her, men det fanger fint interessen og giver en ny vinkel til serien.
Grundideen er stadig intakt: du er en dreng / pige der skal ud og kæmpe mod de forskellige Pokemon gymnasier indtil du har slået dem alle.
Denne gang er der dog stor fokus på den store Gym Challenge du skal til efter at have slået alle gymnasierne.
Et af mine store problemer med tidligere afsnit i serien er at jeg ikke rigtig følte man kæmpede på et stadion ligesom tilfældet er i tv-serien og filmene.
Men det er ændret her. Hver kamp mod de forskellige gymnasieledere foregår på kæmpe stadion med en stor flot hujende tilskuere rundt om.
Samtidig har man nu mulighed for at Dynamaxe og Gigantamaxe sine Pokemon, som gør at de bliver kæmpe store og får nye vanvittige evner der fylder hele stadion med farver og effekter.
Det skaber en super fed stemning og det gjorde besøgende ved hvert gymnasie til en stor oplevelse og noget jeg så frem til.
En ting jeg dog savnede meget, og som desværre trækket spillet ned er det manglende stemmeskuespil. Selv om det ikke rigtig har været en del af Pokemon før så burde det være det nu.
I hvert fald i mellemsekvenserne hvor figurer står og taler med hinanden. Nu hvor de ikke længere er pixeleret grafik så virker stilheden nærmest støjende når figurer tydeligt taler og bevæger munden, men der ingen lyd kommer ud af den.
78036967 1415416255286069 3414412430959181824 o
Lyden generelt fejler dog intet og især soundtracket er fremragende.
Nu vi er ved den tekniske side så er grafikken en lidt blandet fornøjelse.
Den grafiske stil og farverne er rigtig fine og man føler sig hensat til England (som Galar regionen i Sword/Shield er bygget på) uden at det dog er direkte kopi af engelske byer, men i stedet mere tematikker der fortolkes så de passer naturligt til Pokemons univers.
Rent teknisk halter grafikken dog lidt efter. Anti Aliasing skal man kigge langt efter hvilket bevirker en del rå og kantede overflader hist og her.
Samtidig er det overordnede grafiske indtryk end smule svagt i forhold til andre titler på konsollen og især i håndholdt er spillet til tider decideret grimt at se på, hvilket er et problem da jeg håndholdt altid har været der Pokemon mest blev spillet.
Igen reddes meget dog af den grafiske stil og dens charme, og så kører spillet for det meste stabilt.
De eneste tidspunkter hvor jeg har oplevet tabte frames er i det store Wild område, som vi kommer mere ind på senere, hvor det især i regnvejr og med online slået til kunne give nogle ret voldsomme frame drops.
79292856 1415410318619996 4282126580735541248 o
Førnævnte Wild område er et af de store nye tiltag i Pokemon Shield, som der er rigtig mange af.
Jeg er stor tilhænger af stort set alle de nye forandringer til kernen af spillet og lad mig liste nogle af dem her:
Wild området er et stort vidt område hvor man kan fange alle mulige forskellige Pokemon. Man ankommer meget hurtigt hertil i historien og det hjælper igen gevaldigt med at hensætte dig som spiller til den følelse man kender fra tv-serierne og filmene.
Desuden er der masser af ting at foretage sig her. Der er store huller hvor man kan kæmpe sammen med 3 andre spillere mod store Pokemon får muligt fangst og andre fine præmier.
I det hele taget er det en lækker oplevelse at spille online.
Er du online har du mulighed for at se andre spillere, bytte tilfældige Pokemon med folk fra hele verdenen, kæmpe mod andre spillere online eller deltage i såkaldte Max raids hvor man igen kæmper med andre mod store super Pokemon.
For første gang føler man det er en virkelig verden fuld af rigtige Pokemon trænere man er del af.
Samtidig giver alle disse optioner spillet masser af levetid efter historien er slut og det er det Pokemon spil, allerede nu, jeg har brugt flest timer i og jeg er på ingen måde færdig.
Det her er det jeg i alle de år har drømt om at et Pokemon spil skulle være.
Wild området er også et godt sted at træne sine Pokemon.
Den del er også gjort meget mere brugervenlig en tidligere. Nu kan du få værktøj der lader dig opgradere ny fangede pokemon så deres niveau komme op på siden af dine andre hvilket gør det langt mere overkommeligt at træne forskellige Pokemon.
Man kan også ”låne” et helt hold af Pokemon og prøve dem af hvilket giver fin mulighed for at se om en given konfiguration passer dig inden du bruger tiden på at træne og bygge samme konfiguration selv.
En anden ting der viser en fornyet respekt for spillerens tid er det nye Pokemon telt. Her kan man interagere med sine Pokemon og lege med dem, hvilket igen hjælper tematikken gevaldigt. Samtidig kan man lave mad og hele sine Pokemon og dermed slippe for konstant at skulle tilbage til byen.
Et af de helt store positive tiltag ved Pokemon Let’s Go var at man kunne se de forskellige Pokemon i omgivelserne. Slut var det med tilfældige kampe. Tilfældige kampe var en fast del af japanske rollespil i gamle dage, mest grundet tekniske begrænsninger. Heldigvis er langt de fleste serier gået bort fra dette arkaiske design og det samme er også tilfældet i Shield.  Du vil finde Pokemon fans der mener at dette element tilføjer dybde, hvilket er noget vrøvl da tilfældighed i sig selv ikke skaber dybde med mindre du kan påvirke selvsamme taktisk eller reagere taktisk derpå.
Men hvis du er en af dem der godt kan lide dette element, så er der stadig mulighed for at møde tilfældige Pokemon, men i stedet for at kampen blot begynder så får man et udråbstegn på skærmen og kan så selv vælge om man vil gå i kamp eller undvige.
Til gengæld er det primært herigennem man fanger de mere sjældne Pokemon og det gør nu at de tilfældige kampe der er rent, faktisk tilføjer et valg og dermed dybde fremfor blot at være til irritation.
En anden tidsbesparende tilføjelse er at du nu kan sende og bytte Pokemon til din boks direkte og ikke er tvunget til at tage til byen for at gøre dette. Igen tillader det spilleren at fokusere på det der er sjovt i Pokemon i stedet for at skabe unødige tidskrævende forhindringer der ikke for alvor tilføjer noget til spillet.
Dette var blot de tilføjelser der har imponeret mig mest, men der er mangle flere som jeg vil lade jer selv opdage.
78115974 1415410308619997 2201307701412102144 o
Men, tænker du måske, hvad med ”Dexit” hvad med det store kritikpunkt at der er blevet fjerne så mange Pokemon fra tidligere generationer.
Personligt har jeg det lidt ambivalent med dette. På den ene side mener jeg helt bestemt det skal kritiseres at udviklerne har lovet ting omkring Pokemon samlingen i Sword / Shield for så senere at måtte indrømme det ikke var tilfældet. Eftersom dette langt fra er første gang i seriens historie, er det alvorligt på tide at Gamefreak ser sig selv i spejlet og, hvis ikke andet, genovervejer deres PR-tilgang til nye titler.
Lad nu være med at love ting I ikke kan holde. Det skaber unødvendig friktion med spillerbasen og fører, helt retmæssigt, til kritik.
Jeg kan også sagtens forstå ærgrelsen for dem der er vant til at flytte deres Pokemon fra tidligere spil som de har arbejdet længe på over i de nye. Det er mange års arbejde der essentielt er spildt nu.
I stedet for blot at afvise denne mulighed, ville jeg ønske Gamefreak havde åbnet for muligheden for langsomt hen over spillets levetid og implementere denne mulighed samt at tilføje de manglende Pokemon så indekset blev komplet.
Når det så er sagt synes jeg det er fint for balancen at antallet af Pokemon fra start er indskrænket. Begrænsning øger kreativitet og der er langt større variation i metaen nu end vi tidligere har set. Især i senere afsnit har slutspillet været meget centreret om legendariske pokemon hvilket skabte en noget smal og kedelig meta. Dette er ikke tilfældet nu og det har været til gavn for slutspillet og balancen i in optik.
78781657 1415409581953403 7010557993502638080 o
På trods af mine kritikpunkter, som trods alt er meget få i forhold til rosen, så er Pokemon Sword / Shield en fantastisk titel som jeg har nydt hvert sekund med.
Jeg er på ingen måde færdig med spillet endnu og forudser at dette bliver et spil jeg bliver ved med at vende tilbage til frem til næste kapitel i serien.
Gamefreak har virkelig taget serien og løftet den ind i den nye fagre verden og endelig føles vi snublende tæt på den drøm vi alle havde efter at have set tegnefilmene.
For mig er der ingen tvivl: Pokemon Sword / Shield er det bedste Pokemon spil til dato og ikke bare et must for Pokemon fans men også et virkelig godt sted for nybegyndere.
 
Pokemon Shield
Format: Nintendo Switch
Genre: Rpg/Management
Udvikler: Gamefreak
Udgiver:
The Pokemon Company
Antal spillere: Singleplayer og Multiplayer
Premiere: 15.November.2019
plus

- Masser af charme

- Lækkert soundtrack

- Et utal af forbedringer til brugeroplevelsen

- Det føles som endelig som om man er en del af en Pokemon film

- Online delen er super fed og tilføjer spillet masser af levetid

85
minus

- Grafikken halter til tider og føles lidt gammeldags

- Manglende stemmeskuespil sætter en gevaldig dæmper på stemningen i historien

- Ingen mulighed for at overføre Pokemon fra de gamle spil

 
Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.