Anmeldelse - Azur Lane: Crosswave

coverDer er nogle ting man kan sige om Anime spil, enten så elsker man dem eller også hader man dem.

Azura Lane Crosswave er et action og visuelt Manga spil. Det vil sige at man læser historien som Manga og spiller historien sideløbende med action. Folkene bag Azura Lane Crosswave, er Idea Factory international. De har taget det ansvar, at skabe dette spil som startede fra at være et spil til din mobil, til nu at få det overført til PC.

Fungere det som spilform på PC?

Nej desværre, lad mig begynde med historien:

Spillet fortæller en uoriginal historie om en pige som hedder Shimikazi. Hun arbejder for at bevare freden mellem 5 super magter der også gerne vil markere hvem de er. Men pludselig dukker en ukendt fjende op kaldet Siren, som truer verdensfreden. Nu må de fire verdens nationer: Eagle Union, Royale Navy, Iron Blood og Sakura Imperiet stå sammen og få knust Siren!

Det man bruger tiden på er at læse en visuel Manga, og det foregår i et førstepersons perspektiv. Når spillet for alvor begynder, ser du det i tredje persons perspektiv på et verdenskort. På dette verdenskort er der såkaldte events som du skal have løst. Enten som kamp eller som Manga læsning. Når du så får et rødglødende event på verdenskortet ved du at du skal i kamp.

Derfra handler det om at sænke slagskibe, med hovedpersonen Shimikazi, som du skal navigere i hendes højteknologiske flyver dragt med udformning som et slagskib. Du skal sørge for at få skudt fly, skibe og mini ubåde ned. Det bliver dog hurtigt ensformigt at skulle gøre det samme igen og igen i hver bane. Banerne er afgrænset med en hvid linie som markerer en stor firkant som du kan bevæge dig i.

Du kan derfor ikke altid komme tæt på din fjende, men må nedlægge ham på afstand. Jeg sad og kedede mig flere gange under kampene, der er bare ikke nogen variation og det gør at man taber lysten til at forsætte. Kameravinklerne fungerer dog optimalt og man får hele tiden indtrykket af at man bliver beskudt fra højre og venstre.

93110303 670653083763711 376897884328558592 n

Styringen er meget svær med mus og tastatur, så jeg anbefaler at man bruger sin XBOX 360 controller eller lignende og det fungerer faktisk meget bedre. Men gameplayet, skuffer meget fælt. Man klarer spillet ved at flyve i cirkler, og holde skydeknappen nede. Der er basis angreb man kan kombinere, det er f.eks torpedoer og kanoner, og et specielt angreb der giver meget skade. Hver af karaktererne er unikke og har deres egen måde at angribe på. Der er et bestemt mønster man skal følge for at undgå at blive ramt, man kan gentage det fra bane til bane, hvilket gør det meget ensformigt og kedeligt, og banerne er hurtigt gennemført. Man kan godt mærke at det er et tidligere mobilspil, for det skal hurtigt overstås.

Kampene går meget op i at man placerer sit sigtekorn hvor man ønsker at fokusere sine skud, og det slår automatisk over på auto sigte. Man kan desværre ikke slå det fra, sikke en skam. Opgradering af ens figurer og våben foregår ved at samle XP og reservedele, som man så kan aflevere, i en shop eller i et laboratorium, hvor man på den måde opbygger nye evner, og kan således gøre mere skade, heale bedre o.s.v. Der lander også power ups der healer dig og sørger for at du klarer skærene. Når at man er død skifter du automatisk over til den anden AI som du er sammen med, som du så kan gennemføre banen med. Når alle parter er døde er det selvfølgelig slut. Der er 29 unikke hovedfigurer man kan vælge fra alle 4 hoved nationer, som kalder deres enhed for KANSEN og 35 supportere som du også kan kalde i kamp. Dog med 4 af gangen.

92953744 832783417221744 3810296252579446784 n

Der er 4 måder man kan spille spillet på. Hovedhistorien, genspille banerne i Extreme Battle, hvor man får endnu mere kamp til stregen i de tidligere baner, genspille enkelte episoder, eller man kan også tage billeder af sin figurer kaldet foto mode.

Animationerne er faktisk ok, og karaktererne er godt tegnet. Men der er mange seksualiseret karakterer. Mange af karaktererne spreder enten ben så man kan se trusserne på tæt hold, eller brysterne er så store så muligt. Der er visse japanske firmaer der elsker at seksualisere deres karakterer, og dette er et af dem. Og det bliver jeg træt af som anmelder. Banerne, områderne, baggrunden, er faktisk fint animeret og ser meget levende ud.

Hvordan er lyden? Lyden er intetsigende. Stemmeskuespillet er elendigt. Selv om det er japanske stemmeskuespillere, så er det direkte pinligt. Der er jo kun kvindelige stemmer i spillet, og de lyder barnlige og liderlige. Der skal endda forestille at være levende publikum som klapper og griner af diverse kommentarer og dårlige vittigheder, det bliver ikke sjovt men pinligt. I selve kampene går lydsporet i stå, og en masse effekter høres, men så hører man heller ikke mere. Det er et gevaldigt problem når man udgiver et spil, hvor det bærende i spillet udover gameplay også må være lyden. Sikke dog en skuffelse!

93109961 808508632888173 1425036776916910080 n

Spillet består primært af stillbilleder af figurerne der snakker med åben mund. Det virker meget livløst.

Dialogerne i historien svinger konstant mellem dumme, kedelige eller i bedste fald pinlige. Hovedhistorien er faktisk ligegyldig og er ret intetsigende. Man kan udvide historien ved at trykke på det event der dukker op og få mere historie, der er mange submissions men det tilføjer ikke mere dybde eller interesse. 20% af spillet forgår med kampe som gerne tager 1-2 minutter, mens de sidste 80% forgår med læsningen af den visuelle Manga som gerne tager op til 10-12 minutter eller mere hver gang!

Generelt er Azura Lane Crosswave meget lineært. Man skal affinde sig med at læse en del, da det er en visuel Manga og ikke et normalt actionspil. Størstedelen er læsning og kampene er få.

93290847 655766055206481 141562925235044352 n

Hvis du er til anime figurer som er letpåklædte og undertoner på grænsen af ecchi og ren fan service af mobilspillet til fuld pris, så er dette spil lige dig, - og til os andre som gerne vil have en god Anime/Manga historie, så brug hellere pengene på noget andet.

Titel: Azur Lane Crosswave
Udvikler: Compile Heart, Felistella, Idea Factory,
Udgiver: Idea Factory