JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Dragons Dogma Preview

Dragons DogmaDer er tilsyneladende en begyndende tendens, blandt japanske udviklere, til at ville efterligne den vestlige stil. I hvert fald når vi taler RPG.

Vi så det med Demon Souls og Dark Souls, og nu står Capcom klar med Dragons Dogma.

Dragons Dogma kan bedst beskrives som en dungeon crawler.

Man begynder med at kreere sin figur fra bunden af, og der er et utal af forskellige optioner, i alt fra ansigt til positur. Dernæst laver man sin såkaldte ”pawn”. Pawns (bønder) er personer du får med dig i løbet af spillet. Du vil møde i massevis af disse og de har alle forskellige kræfter og egenskaber. Én, får du dog lov til at beholde hele vejen, og det er altså denne du opretter inden spillet begynder.

En lille interessant finesse, der dog desværre ikke var mulig at tjekke i demo udgaven, er at importere og eksportere pawns til andre spillere rundt om i verden. Disse kan man så give nye items og endog bruge dem i kamp.

Men lad os nu komme ind i spillet. Det første der slog mig, var hvor ualmindeligt gråt og trist det hele ser ud. Selv på de åbne vidder man kunne kæmpe på, virkede alt temmelig blegt og kedsommeligt. Som en balje lunken havregrød.

Figurerne er, som tidligere nævnt, mulige at gøre meget unikke, dog er de også gabende kedelige, ganske som verden omkring dem og virke faktisk ikke som noget der skal udkomme i 2012.

I den del af spillet jeg fik lov at teste, mødte vi blandt andet en kæmpe grif og fik glimt af en gigantisk drage. Disse var til gengæld meget veldesignede. Man kan fristes til at tro udviklerne har brugt alt for lang tid på at finpudse de her kæmpevæsner, man kæmper mod, og så i nærmest har hastet sig gennem resten.

Dragons DogmaMen nu er grafik jo ikke alt, så lad os da tale lidt om gameplay. Kampsystemet er rigtig godt lavet. Man har en mængde forskellige angreb og defensive muligheder. Alt efter hvilke våben man har, kæmper man på en unik måde, og alt efter om man har en defensiv eller offensiv tilgang til kampene, vil ens angrebsmuligheder forandre sig.

I praksis vil det sige, at hvis man konstant løber med sit skjold i front, vil det være angreb med skjold og sværd man vil bruge, hvorimod hvis man mere lader skjoldet hænge frit og går mere frontalt til angreb, vil man have andre angreb. Altså de samme våben, men to vidt forskellige bevægelses og angrebsmønstre.

Desuden er der en dejlig mulighed for at interagere med de fjender man kæmper mod.

Mindre fjender har man mulighed for at løfte op og holde i armlås, og så kalde på ens pawns og lade dem likvidere udyret.

De store monstre så som drager og orker, kan man kravle rundt på, eller endog bruge sine pawns til at katapultere dig op. Det fungerer overraskende godt og skaber et lækkert filmisk indtryk. Netop dette dynamiske visuelle billede, er noget mange spil har søgt, heriblandt Dragon Age 2 og Skyrim. Personligt har jeg dog ikke set det så vellykket i et RPG før Dragons Dogma.

Ak, alt er dog ikke fryd og gammen. Jeg håber vitterligt der sker et eller andet med fjendernes intelligens i den færdige udgave, for den AI jeg mødte i demoen var mildest talt elendig og den kunstige intelligens var på niveau med en trækvogns.

Selv en kæmpe grif var mindre skræmmende end en tilfældig aggressiv due. Dyret fløj lidt tilfældigt rundt og gik så engang imellem til angreb, uden at lade sig påvirke af at dens bytte på alle mulige måder forsøgte at få fat i vingerne. I stedet for at forsøge at vriste sig fri når den blev fanget på jorden, lå den blot og tog imod tævene, indtil livsbaren var næsten udtømt, hvor den med et let slag med hovedet fløj op i skyen igen og så gentog hele scenariet sig.

Dragons DogmaPå trods af bæstets enorme klør og næb, gjorde den nærmest ingen skade. Jeg valgte at stille mig lige i synsfeltet på dyret for at teste det. Ganske rigtigt begyndte det at flyve mod mig og styrtdykkede så i et frontal angreb. Nu måtte jeg være død! Næ…

Omkring 5% af min livsbar var væk. Skuffelse bredte sig langsomt i mit sind. Så flot et kampsystem og muligheden for vild intensitet ala Dark Souls, fuldstændigt ruineret af overdimensionerede kæledyr med kanariefugls hjerne.

Mit spinkle håb er at demoen var sat på super easy, og at vi i den endelige udgave har mulighed for at skrue op for fjendernes styrke.

Desuden håber jeg meget på at der er mere variation i de verdener man bevæger sig i, og at der er mulighed for at komme ud på eventyr og finde skjulte ting og sager.

Demoen efterlader mig med en blandet smag i munden. På den ene side åbner kampsystemet op for et gevaldigt potentiale, på den anden side virker rigtig meget, som om det er blevet hastet igennem.

Vi kommer naturligvis med en anmeldelse når vi får en udgivelse på disse breddegrader!

Dragons Dogma

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.