JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

E3: Historien om Milo

altHos Joypad ser vi frem til endnu en E3 messe, og mens vi venter på startskuddet på mandag, har vi en serie på 3 store begivenligheder de sidste par år. I dag lægger vi ud med Microsoft's lancering af Project Natal, idag bedre kendt som Kinect.

De fleste af os som kiggede med under Microsoft’s E3 præsentation tilbage i 2009, vil huske det for Peter Molyneux’s fremvisning af det Kinect baserede Project Milo. Lionhead grundlæggeren viste hvad der skulle have været Microsoft’s helt store titel til Natal (nu Kinect) lanceringen, dog fik vi desværre aldrig fornøjelsen af at møde Milo hjemme i stuerne. Den ellers yderst charmerende og kløgtige AI knægt Milo og han’s menneskelige veninde Kate fik taget verden med storm med deres banebrydende og intellektuelle Kommunikation.

Project Milo
Peter Molyneux´s Project Milo handlede om et interaktivt forhold, der både inkluderede tale og berøring mellem kunstig intelligens, i skikkelse af en dreng som bevægede sig rundt i en grøn virtual have på skærmen, og en bruger der via Kinect’s intelligente kamera kunne snakke, holde øjenkontakt og endda overføre fysiske ting til Milo.
Imponerende var det i høj grad, og da Molyneux et år senere præsenterede hvor langt de var nået med Milo på en konference i Oxford (TEDGlobal), fik man endnu et indblik i Milo’s verden samtidigt med man fik et glimt af hvad der ligende et point system – det begyndte at ligne et spil.

Til trods for at den banebrydene demo blev modtaget som et teknologisk og nyskabende mesterværk , nåede det aldrig videre fra de 2 nævnte fremvisninger,  og da Kinect blev lanceret tilbage i November 2010 måtte nysgerrige bejlere se langt efter Milo. Projektet var desværre skrottet.

Peter Molyneux

Industrien ikke klar til Milo
Hvad spillet ville tilbyde i relation til hvad vi forventer idag, såsom historie, aktivitet og formål, blev aldrig afsløret, men spørgsmålet man kan stille er måske også om det egentligt kan betegnes som et spil? Et interessant spørgsmål som meget vel kan være grundlæggende for at projektet til sidst blev annulleret. I et Interview med VG247 tilbage i marts, kort før han annoncerede sin afsked med Lionhead, afslørede Peter Molyneux hvorfor man valgte at droppe spillet.

”Industrien var ikke klar til Milo” afslørede Peter Molyneux blandt andet, og forklarer yderligere at man havde svært ved at finde en plads på hylderne blandt spil som Halo, Fable og Call of Duty. Problemet med Milo var hverken teknologien eller de store ambitioner, men hvordan man skulle finde den rette plads i en industri som aldrig før var blevet præsenteret for noget så innovativt. Efter mange daglige møder kom man frem til konklusionen at spil industrien (vi brugere) simpelthen ikke var klar til Milo. Molyneux forklarede endvidere, at den stærke emotionelle forbindelse mellem os som brugere og en kunstig intelligens, endnu ikke er klar til det spil-marked vi kender idag.

Microsoft skeptiske
Til trods for at Milo blev præsenteret som et spil der vil blive udgivet sammen med Kinect, var Xbox’s produkt manager Aaron Greenberg ikke helt enig i hvad udfaldet af Milo skulle være. I et interview med det Australske TV show, Good Game, udtalte han således at E3 fremvisningen af Milo naturligvis kun var en tech demo og det var ikke planlagt som et spil der skulle udgives, istedet var planen blot at udnytte den revolutionære teknologi. Det faldt dog ikke i god jord hos Molyneux, som måtte forsvare Milo’s troværdighed da han blev spurgt ind til Greenberg’s forklaring af projeket.

"De stakkels folk i PR afdelingen, de aner ikke hvad der foregår i studiet. Jeg kan garantere at Milo er mere end en tech demo og alt hvad vi fremviste på E3 er muligt for Kinect brugerne." Han fortsætter: "Jeg forstår hvorfor folkene hos Microsoft har spørgsmål, det er en teknologi der kan revolutionære og ændre folks liv."

Molyneux har senere tilkendegivet at én af Milo’s største udfordringer har været at overbevise Microsoft om muligheden for at udgive Milo som et spil.

Kinectimals

Project Milo ikke spildte kræfter
Greenberg fik dog delvis ret, Milo kom aldrig i handlen men i stedet fik man masser af muligheder for at udnytte teknologien til andre projekter. Projekter som Fable The Journey,  Kinectimals og mange andre Kinect udgivelser som Xbox brugere har haft glæde af siden udgivelsen af Kinect.

Moleneux forlod Lionhead og Microsoft tilbage i Marts og har i stedet tilsluttet sig Cans 22, et Britisk studie startet at tidligere CTO hos Lionhead, Tim Rance.

Hvad mener du? Vil du gerne have din egen Milo hjemme i stuen og hvilken form for spil kan man lave, ud fra hvad vi har set fra Molyneux og Lionhead?

Har du endnu ikke set E3 præsentationen af Milo, så kig med i videoen forneden. 

Kilder: VG247 , Kotaku

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.