JoyPad.dk

- Fordi det handler om spil!

  

Guild Wars 2 - Joypads store preview

Artikelindeks

Guild Wars 2 er et af de mest ventede spil i 2012. Der er tale om et MMORPG, ala World of Warcraft, Rift og The Old Republic. 

Arenanet har dog valgt at gå væk fra mange af de faste rammer i MMO verdenen, og har dermed skabt det første rigtigt revolutionerende MMO, hvilket også er den største forklaring for den mængde af hype dette spil hidtil har genereret.

I denne artikel tager vi et overordnet kig på spillets facetter og så kan afgøre om du bliver passager hypevognen eller ej.

Racerne

De 5 forskellige racer er ganske varierede, om end de for den erfarne fantasyfan er et kærligt gensyn.  

Menneskeracen er naturligvis repræsenteret. Det var i Guild Wars den eneste race man kunne spille. Menneskene som tidligere var herskerne over Tyria, er blevet presset tilbage til deres fæstning ved Divinity’s Reach, og kæmper for at holde sammen mod de invaderende hære af Kentaurer og tidligere også Charr.

De er for såvidt selvforskyldt i deres trængsler. I en blind tro på deres styrke og religion fordrev de kentauerne og Charr fra deres områder, men intern splid og borgerkrig svækkede menneskenes styrke, og nu har de andre racer altså taget hævn.

Denne race ligner mennesker som vi kender dem fra dagligdagen, de er religiøse og deres samfund er delt op i en øvre og en nedre klasse.

alt

Som tidligere nævnt er menneskene dog ikke mere den eneste spilbare race. Fire andre er kommet til, heriblandt Asura.

Asura er meget små hvalpelignende væsner, og samtidig den mest intelligente race i Tyria.

Oprindeligt levede de under jorden, men The Great Destroyer (en stor drage) fordrev dem til overfladen.

Overraskende nok er Asura racen dog blevet langt stærkere efter de kom til overfladen. De har bosat sig i gamle ruiner, som de med deres store forståelse og indsigt har formået at genopbygge og forbedre.

Den største trussel mod Asura racen er interne magtkampe og grådighed. De er en stolt race og gør gerne grin med verdens generelle dumhed. Deres dumdristige tillid til egen intelligens kan føre til både deres storhed og fald.

alt

En mere ydmyg race er Norn. De ligner umiddelbart mennesker ret meget, om end vikingeudgaven.

De er store menneskelignende væsner, der lever for jagt og fest. Norn er egentlig et fredeligt folk, men når de bliver truet udefra bliver de særdeles farlige.

Norn lader sig lede af skovens dyreånder: Ulven, Ravnen, Sneleoparden og Bjørnen. Enhver Norn kan endda forvandle sig til et af de førnævnte dyr.

alt

I skarp kontrast til de fredselskende Norn har vi de bestialske Charr. Tidligere var disse fjender med menneskene, men nu kæmper de primært med genfærdene af de mennesker de har fældet.

Charr ligner en slags forvoksede kattedyr, men de er ikke naturelskende. Tvært imod så er deres byer bygget op af store dampende maskiner, og deres verden har generelt et steampunk agtigt look.

Racen er delt op i flere legioner som de forskellige Charr fødes ind i og er villige til at give deres liv for.

De er en meget krigsgal race og opsøger konflikterne så ofte som muligt.

alt

Til sidst har vi Sylvari. Arenanet har gjort en masse ud af at fortælle at der ikke findes en lignende race noget sted i fantasyverdenen. Personligt synes jeg det er noget vrøvl da de umiddelbart ligner stereotypiske dryader. At denne race så normalt aldrig er spilbar er en helt anden sag, og jeg synes det er dejligt at se man har valgt dem i stedet for at hoppe med på elvervognen som stort set alle andre fantasy spil bruger.

Sylvari ligner lidt omvandre træer, selv om de har en hel del menneskelige træk.

Oprindelig stammer de fra et oldgammelt træ som groede på en menneskegrav. Med tiden blev træet mere levende og for 25 år siden begyndte Sylvari at blomstre på træet.

De har andtaget de menneskelige træk fra gravene, så de har lettere ved at blive accepteret i verdenen.

Som race er de meget natur- og livselskende, de vogter om deres træ og kæmper for at holde naturen ren.

Men hvis de ingen forældre har, hvordan lærer de så de ting de ved? Igennem drømme. Når de blomstrer har de en række drømme, indgivet dem fra træet som så lærer dem de ting de har brug for at vide.

alt

Racerne i Guild Wars 2 er ikke delt op i faktioner, et af de valg hvor Arenanet tydeligt distancerer sig fra MMO standarden.

Det har selvsagt aldrig været fedt at skulle vælge en mindre tiltalende race, blot fordi de venner man ønsker at spille med, spiller en anden faktion end den race man oprindeligt havde forelsket sig i tilhører.

Frihed er i det hele taget et kodeord for Arenanet, hvilket også ses i at alle racer kan spille alle klasser, eller professioner som de hedder i GW 2.

Lad os tage et hurtigt kig på de forskellige professioner.

Professionerne

Generelt gælder det at alle professioner har et bredt udvalg og våben og måder at kæmpe på.  Det nok største skridt væk fra de gængse MMO standarder, er valget af at fjerne den sædvanlige treenighed, i form af Healer, Tank og DPS.

Det eksisterer ikke i Guild Wars 2. I stedet har alle professioner mulighed for at heale sig selv  og alle forskellige buffs til sine allierede og debuffs til fjenderne.

I stedet for at der nu er en dedikeret healer og en dedikeret tank skal alle passe på sig selv. Nogle vil måske indvende at man så går væk fra samarbejdet, hvilket også var en tanke jeg personligt havde. Det er dog langt fra tilfældet. Man skal stadig arbejde sammen om at klare bossfights osv, men i stedet for at være låst i forskellige predefinerede roller, så må alle bruge alle deres skills for på bedste vis at løse opgaverne i fællesskab.

Samtidig arbejder de forskellige proffesions evner ofte sammen. For eksempel kan en Elementalist lave en barriere af ild, så kan en Ranger vælge at skyde med bue og pil på fjenderne, igennem denne barriere, og så vil pilene antændes og give ild skade til fjenden.

Det er en meget ny og spændene måde at arbejde sammen på og det giver en hidtil uset taktisk dydbe.

Nogle vil så indvende at hvis alle kan alt så er der vel ikke stor forskel på klasserne? Jo heldigvis!

Arenanet har været meget opfindsomme og der er vitterlig ikke to klasser der føles ens.

Mesmer er en profession der gør brug af kopier af sig selv og andre illusioner til at forvirre og skade fjenden.

Elementalisten er en skalgs magiker som binder elementerne og alt efter valg af våben og element kan denne frit skifte mellem de fire elementer i en paraply af afvekslende evner.

Thief, er den typiske rogue type, som sniger sig ind på fjenden og gør stor skade.

Ranger svarer meget til en hunter i World of Warcraft, med eget pet og primært angreb fra distancen.

Guardian er en form for battlemage, der primært bruger sine krafter på at forstærke sine allierede.

Warrior er en standard kriger, men i modsætning til det gængse i MMO så har Warriors i Guild Wars 2 også mulighed for at gøre brug af rifler, og det endda med meget stort skadespotentiale.

Necromancer er en magiker der primært gør brug af uddøde lejesvende og gift angreb.

Til sidst har vi Engineer, som er en meget atypisk tilføjelse. Skal man sammenligne den med noget kendt er den meget ala Engineer fra diverse FPS. Han gør brug af store skydevåben og forskellige stationære kanoner han kan opsætte. Disse kan fødes med forskellige typer ammunition og alt efter hvilket ammunitionsbælte han bruger, kan disse bruges til at nedlægge fjenderne eller endog heale de allierede.

Dette er naturligvis et meget overfladisk kig på professionerne, men kig på de forskellige film vi har linket til i bunden af artiklen, og I vil få et ganske klart billede af hvordan de forskellige klasser udfolder sig i spillet.

Se film og mere om oplevelserne på side 2
Side 2 indeholder en del film og kan tage lidt tid at loade... 

Copyright © JoyPad.dk. All Rights Reserved.